Gezond eten

Vijf tips voor gezond eten
Gezond eten geeft je meer energie en maakt dat jij je lichamelijk en geestelijk beter voelt. Het Voedingscentrum geeft als belangrijkste tips:

  • Eet gevarieerd. Dus niet altijd friet, of altijd pasta, of altijd rood vlees. Zelfs sla en spinazie moet je hooguit twee keer in de week eten. Dit is vanwege de hoge concentratie nitraat in deze groentes.
    Door gevarieerd eten vergroot je direct de kans dat je alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.
  • Eet niet teveel en beweeg. Bereken hier hoeveel je zonder problemen kan eten. Een half uur fietsen of lopen per dag is voldoende.
  • Gebruik weinig verzadigd vet. Verzadigde vetten en transvetten zijn ongezond. Deze zitten in roomboter, margarine uit een pakje en in lang houdbare deegproducten zoals koekjes uit de supermarkt.
  • Eet volop groente, fruit en brood. 4 opscheplepels groente, of 4 wortels, aardappels of tomaten is voldoende groente voor een dag, namelijk 200 gram. Eet daarnaast 2 stuks fruit en 6 á 7 sneetjes brood op een dag.
  • Ga veilig met voedsel om. Berg bederfelijke producten direct na aankoop op in de koelkast, en houd je aan de houdbaarheidsdatum op de verpakking. Zorg dat vlees van pluimvee, varkensvlees en eieren goed gaar zijn voordat je ze eet.

Bovenstaande tips komen van Voedingscentrum.nl. Deze website wordt gefinancierd door de overheid om onafhankelijk advies te geven over gezond eten. Lees meer informatie over gezond eten en afvallen op Voedingscentrum.nl

 

Gebrekkig met groente
Wist je dat minder dan 5% van jongvolwassenen (19-30 jaar) genoeg groente eet? Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. De meeste jongvolwassenen eten ook te weinig fruit, minder dan 10% eet dagelijks twee stuks.
Wil jij weten hoe gezond je eetpatroon nu is? Doe de test ‘Hoe gezond eet ik?’ op Gezondheidsplein.nl

Meer weten over eten en eetstoornissen? Lees verder op OverPsychologie.nl/Eten